Fantasztikus zenei élmény: a GOMBAI – ÖKRÖS – GERÖLY TRIÓ KONCERTJE
Igazán különleges zenei élményben volt része annak, aki ellátogatott április 14-én a Wekerlei Kultúrházba, ahol a VII. WekerleFeszt Művészeti Találkozó keretében a három kiemelkedő zenész formációja lépett színpadra.
A díjtalanul látogatható koncerten improvizációkat hallhattunk a magyar hangszeres népzene stílusában.
A hagyományos hangszeres népzenére ugyanúgy jellemző a variáló ösztön, mint a vokális dallamokra. A variálás elengedhetetlen része a jó előadásnak. A zenész, a saját falujára jellemző hagyományok által kialakított kereteken belül tulajdonképpen folyamatosan improvizál. Így szolgálja ki az adott kisebb tájegység, falu közösségének szűkebb zenei igényét.
„Megpróbálunk kilépni ebből a szigorúbb zenei világból, természetesen felhasználva ezeket a hagyományban rögzült improvizációs modelleket, és egy szélesebb, tágabb értelmezésben igyekszünk bemutatni a magyar hagyományos népzene gazdag és egyben csodálatos zenei világát.” – Ökrös Csaba
A fellépőkről:
Geröly Tamás – ütőhangszerek
Geröly Tamás dobos, ütőhangszeres hétévesen kezdett hegedülni, majd tizennégy éves korában dobolni. 1977-ben találkozott Grencsó Istvánnal, akivel azóta is töretlen a zenei, baráti kapcsolatuk és akivel közösen alakították meg a nemrég újraéledt Masina Jazzcsoportot. 1986 és 1989 között a Bartók Béla Konzervatórium Jazz Tanszakán tanult, ahol tanárai Kovács Gyula és Nesztor Iván voltak.
Mesterével, Szabados Györggyel 1984-től egészen Szabados haláláig több felállásban is dolgozott (MAKUZ, Szabados Trió). 1990-1999 között a Dresch Quartet tagja volt, illetve Dresch Mihály társaságában azóta is együtt zenél Berecz András énekes-mesemondóval és Juhász Zoltán furulyással. 1999 és 2007 között a Dél-Alföldi Szaxofonegyüttesben zenélt.
2004-től 2007-ig újra beült az iskolapadba, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékére. Ekkor alakult első zenekara, a Tiszavirág, amely nevéhez híven hamar fel is oszlott. Ugyanebben az időszakban az autentikus moldvai és gyimesi zenét játszó Tatros együttesben is játszott. A Franciaországban élő és alkotó Nagy József táncos-koreográfus több darabjában is szerepelt zenészként.
Az elmúlt közel harmincöt év során olyan zenészekkel állt egy színpadon, mint Peter Kowald, Paul Termos, Roscoe Mitchell, Dukay Barnabás, Rozmán Lajos, Laurent Blondiau, Michel Massot, Marilyn Mazur, Claude Tchamitchian, Jeroen Van Herzeele, Kris Defoort, Klavs Hovman, Guillaume Orti, Johannes Bauer, Ágoston Béla, Aki Takase vagy Frank London.
2008 óta pedig a Bartók Béla Konzervatórium dobtanára. Egyik formációja a zzaJ.H Quartet, melyben Kováts Gergővel, Mákó Miklóssal és Ajtai Péterrel zenél együtt. Emellett Gadó Gábor együttesének, illetve a Kvartonus Quartetnek is tagja.
Gombai Tamás – hegedű
Gombai Tamás prímás, tanulmányait az ELTE főiskolai, a PTE egyetemi ének-karvezetés tagozatán, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem népi hegedű tanszakán végezte. Népzenével a Békés banda tagjaként középiskolai klasszikus hegedűs tanulmányai mellett kezdett foglalkozni. 1994-től 2002-ig a Honvéd Együttes prímása volt, itt alapította meg a Fonó Zenekart, akikkel együtt eMeRTon és Kodály-díjat kapott. 2006-tól a Magyar Állami Népi Együttesben nyolc évet töltött el prímásként, 2007-ben elnyerték a Prima Primissima díjat. A Szalonna Bandával közreműködött számos produkcióban, többek között a Fölszállott a páva népzenei vetélkedő állandó kísérőzenészeként. 2012-ben Artisjus-díjjal, 2013-ban pedig Magyar Ezüst Érdemkereszttel jutalmazták.
Vendégszerepelt Európa országain kívül Mexikóban, az Egyesült Államokban, Kanadában, Ausztráliában, Indiában, Kínában, Egyiptomban. Alapfokon tíz éve tanít, jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem népzenei tanszékének óraadó tanára.
Ökrös Csaba – hegedű
Ökrös Csaba kilenc éves korában kezdett hegedülni. A népzenével 1976 óta foglalkozik, akkor kezdte a hangszeres népzene gyűjtését is Kallós Zoltán segítségével és irányításával Erdélyben. Ugyanebben az évben került a sátoraljaújhelyi Hegyalja Néptáncegyüttes zenekarába, ahol tapasztalt zenészektől leshette el a zenekarvezetés fortélyát.
Az egri Ho Si Minh Tanárképző Főiskola ének-zene - történelem szakán eltöltött másfél éve után a bostoni MIT Egyetemre hívták hegedű és a magyar népzene oktatására, ahol két nyarat töltött. Mikor onnan hazatért a főiskolát már nem folytatta, mert a Bartók Néptáncegyüttes hegedűse lett, ahol tíz évet töltött. Közben Tímár Sándor, az Állami Népi Együttes akkori vezetője is felkérte, hogy vegyen részt az együttes munkájában, amit örömmel elfogadott és négy évet muzsikált velük. Az 1986-ban Zsuráfszki Zoltán által megalapított Kodály Kamara Táncegyüttes alapító tagja, az együttes megszűnéséig állandó zenésze és zenei szerkesztője volt.
Szintén 1986-ban Molnár Miklóssal (hegedű) és Kelemen Lászlóval (brácsa) megalapította az Ökrös Együttest. 1990-ben csatlakozott hozzájuk Mester László (brácsa) és Doór Róbert (bőgő). Tizenhét éven keresztül népszerűsítették a magyar népzenét koncertekkel és tanítással, itthon és külföldön egyaránt. Hat saját lemezük jelent meg, kettő közös lemez Kallós Zoltánnal, egy közös lemez Fodor Sándor Neti kalotaszegi prímással, de sok más neves népzenésszel, énekessel is muzsikáltak együtt (pl. Sebestyén Márta, Berecz András, Szalóki Ági, Herczku Ágnes). Balogh Kálmán cimbalomművész 10 évig volt állandó vendégük.
Ökrös Csaba szeret a zene más területein is kalandozni, így született 2003-ban egy közös lemez Kecskés Kobza Vajkkal, "Őstánc" címen, melyen XVI-XVIII. századi hangszeres magyar tánczene hallható.
2004 és 2007 között a Honvéd Művészegyüttes Hegedős Zenekarának, 2008-2012 között pedig a Téka Együttesnek volt hegedűse.
2011-ben a Zeneakadémia Vonós Tanszékén társhangszerként felvette a barokk hegedűt, tanára Dr. Kertész István volt. 2012-ben részt vett a Zeneakadémia által szervezett barokk hegedű kurzuson, melyet Simon Standage hegedűművész, karmester, a 17-18. század zenéjének specialistája tartott.
2005-ben zeneszerzőként is bemutatkozott.
Pedagógiai munkássága itthon 1989-ben kezdődött.
2012-ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Népzene Tanszékén megkapta a Master fokozatot és zeneművész-tanári diplomát szerzett. Ezzel párhuzamosan 2010 szeptemberétől a Népzene Tanszék hegedűtanára, 2012 szeptemberétől pedig a nagy hírű Kodály Zoltán Magyar Kórusiskolában is tanít.
Elismerések:
1981-ben a Népművészet Ifjú Mestere lett, 2000-ben Magyar Művészetért díjat kapott. 2007-ben, a Kodály Zoltán születésének 125. évfordulója alkalmából alapított Kodály-díjban részesült, melynek átadó ünnepségén, az erre az alkalomra komponált műve szólalt meg. 2012-ben Regionális Prima díjjal, és Ex Libris díjjal jutalmazták.